De voordelen van data driven marketing

Beslissen op basis van cijfers in plaats van aannames

Veel organisaties ervaren problemen met het achterhalen van de klantbehoeftes van hun doelgroep. Het is belangrijk om als organisatie een goed beeld te scheppen van je doelgroep. Deze informatie kun je namelijk inzetten om gericht nieuwe klanten aan te trekken. De website of webshop van je organisatie is een goede manier om deze informatie te achterhalen. Hierdoor zie je dat veel organisaties tegenwoordig inzetten op data driven marketing, oftewel data gedreven marketing. Deze blog laat zien waarom data gedreven marketing zo aantrekkelijk is.


Wat is data driven marketing?


Data gedreven marketing is een proces waarbij er grondig wordt gekeken naar verkregen data. Door bepaalde aspecten te meten op je website en/of webshop kun je gegevens verzamelen van je websitebezoekers. Je kunt bijvoorbeeld inzien waar de bezoeker vandaan komt, welke pagina’s hij bezoekt, hoelang deze naar een bepaalde pagina kijkt, bij welke pagina hij weg klikt, etc. Deze big data worden vaak geanalyseerd in Google Analytics en vanuit daar kunnen er conclusies getrokken worden. Hierdoor kun je strategische keuzes maken op basis van harde cijfers in plaats van aannames. Datagedreven marketing brengt de volgende voordelen met zich mee:

1. Beter inzicht in je doelgroep

Door op verschillende manieren data te verzamelen van je websitebezoekers krijg je een steeds beter inzicht in je doelgroep. Je krijgt per fase uit het aankoopproces inzicht in de behoeftes van de doelgroep en daarnaast kun je gemakkelijk het klantgedrag van hen analyseren. Op deze manier kom je steeds meer te weten over je doelgroep en kun je hier als organisatie uiteindelijk heel doelgericht op inspelen.

2. Specifiekere inrichting van marketingactiviteiten en website/webshop

Je kunt jouw marketingactiviteiten steeds doelgerichter inrichten omdat je een beter beeld van je doelgroep ontwikkelt. Je kunt steeds specifieker jouw advertenties targeten waardoor je daadwerkelijk bereikt wie je wil bereiken. Op deze manier merk je dat je betere resultaten zal behalen uit je campagnes. Daarnaast kan je website aanpassingen doorvoeren die gebaseerd zijn op de werkelijke behoeften van je doelgroep. Je kunt het zelfs zo inrichten dat websitebezoekers gepersonaliseerde content ontvangen op basis van hun gegevens. Zo haal je het optimale uit jouw website wat uiteindelijk zal resulteren in een verhoogd conversiepercentage.

3. Efficiënter omgaan met marketingbudget

Het specifiek benaderen van je doelgroep zorgt ervoor dat je marketingbudget steeds efficiënter besteed zal worden. Alle beslissingen zijn gebaseerd op data waardoor je direct het effect van jouw beslissingen ziet. Hierdoor heb je direct een concreet inzicht in de resultaten van je campagnes en kun je het proces aansturen waar nodig.

Strategische keuzes maken op basis van feiten in plaats van aannames, of simpelweg meer inzicht krijgen in de klant behoeftes van jouw doelgroep? Geïnteresseerd in wat BEpic voor jou kan betekenen op het gebied van data driven marketing? Plan geheel vrijblijvend een (virtueel) kopje koffie in!







Bericht succesvol verstuurd
Er is iets fout gegaan



Valentijn van Tongeren
Operations manager

Als je vragen hebt kan je contact met mij opnemen van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 18:00