3 gratis SEO-tips om beter vindbaar te worden!

Wat simpele aanpassingen op je website kan al bijdragen aan een beter vindbaarheid van je website. Veel van jullie hebben de term SEO ofwel search engine optimization weleens voorbij zien komen, maar wat houdt dit exact in en op welke manier kun je hier als ondernemer zelf op inspelen? In deze blog behandelen we enkele manieren om jou op weg te helpen in de voor veel ondernemers nog onbekende wereld van online marketing.


Wat is search engine optimization (SEO)?
Search engine optimization betekent letterlijk zoekmachineoptimalisatie. Door je bedrijfswebsite te optimaliseren kun je op een organische manier hoger weergegeven worden in de Google-lijsten. Deze manier van werken is geheel gratis en kan uiteindelijk leiden tot concurrentievoordeel. Hoe hoger je in de lijsten van Google weergegeven bent, hoe eerder je doelgroep de neiging heeft om jouw website te verkiezen boven een website van een concurrent.

Zonder over veel marketingkennis en/of vaardigheden te beschikken, kun je hier als ondernemer op de volgende simpele manieren zelf invloed op uitoefenen:

  • Technische aspecten van je website
  • Integreren van juiste zoekwoorden in je websitecontent
  • Linkbuilding


1. Het verbeteren van de technische aspecten van je website

Ten eerste beoordeelt Google alle websites op technische aspecten zoals veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Om aan de veiligheidseisen te voldoen is het belangrijk dat je website beschikt over een SSL-certificaat waardoor je gebruik kunt maken van een beveiligde verbinding (Https:// + afbeelding van dicht slotje in je adresbalk). Daarnaast is het van belang dat je website gebruiksvriendelijk is en geen fouten bevat zoals doodlopende URL’s. De website moet toegankelijk zijn op verschillende platforms en de laadsnelheid moet aan bepaalde eisen voldoen. Er zijn online verschillende mogelijkheden om te bekijken hoe jouw website scoort op deze punten. Klik hier om naar de pagina van Google Page Speed te gaan en jouw website te testen op snelheid.



2. Integreren van zoekwoorden in websitecontent

Het is belangrijk om bepaalde aspecten te bekijken door de ogen van jouw doelgroep. Denk na over welke zoekwoorden de doelgroep zal gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw dienst of product. Probeer een lijst met zoekwoorden op te stellen en kijk bijvoorbeeld ook op websites van directe concurrenten om te zien welke woorden zij gebruiken. Daarna is het zaak om het zoekvolume van deze zoekwoorden te bepalen, hiervoor is online gratis software beschikbaar. Een handige gratis tool om het zoekvolume te bepalen is bijvoorbeeld Ubersuggest. Het zoekvolume geeft inzicht in hoe vaak er per maand op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Houd er rekening mee dat achter de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume veel concurrentie schuilt. Wanneer je net start met SEO is het verstandig om de focus te leggen op zoekwoorden met een lager zoekvolume.


Nu je weet welke zoekwoorden je wilt gebruiken, verwerk je deze in de content op je website. Probeer verschillende zoekwoorden op een creatieve en natuurlijke manier te integreren in:

  • Titels
  • Tussentitels
  • Tekst (gebruik in de tekst ook synoniemen en/of woorden die in relatie staan met zoekwoord)
  • URL (gebruik geen (_), maar gebruik (-) op plekken van spaties)
  • De namen van afbeeldingen (alt-tags)


3. Linkbuilding

Linkbuilding is het genereren van links op externe platformen die naar jouw website leiden. Wanneer veel links op externe websites naar jouw website leiden, word je door Google gezien als expert in de markt (autoriteit). Je kunt hier simpelweg mee beginnen door links van je website te plaatsen op het social media-account van jezelf en je bedrijf. Backlinks van relevante bedrijven uit je branche zorgen voor een positief resultaat, vraag daarom aan bedrijven waarmee je samenwerkt of ze een link van jouw website achterlaten op hun partnerpagina. Zo zijn er nog talloze andere opties om aan linkbuilding te werken zoals blogs, startpagina’s etc.



Optimaal resultaat behalen uit jouw website en online marketingactiviteiten uitbesteden? BEpic heeft al vele andere geholpen met de marketing in zowel SEO als alle andere aspecten. Benieuwd welke aspecten dit zijn en hoe dit voor jou kan uitpakken? Plan geheel vrijblijvend een (virtueel) kopje koffie in en bekijk wat BEpic voor jou kan betekenen!






Valentijn van Tongeren
Operations manager


Als je vragen hebt kan je contact met mij opnemen van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 18:00