Webshop optimaliseren? Luister naar je klanten, niet naar jezelf!

Om groei te realiseren kiezen tegenwoordig steeds meer bedrijven ervoor om hun verkoopkanaal digitaal uit te breiden met een webshop. Veel van deze bedrijven investeren veel tijd en geld in de bouw van een webshop, terwijl dit slechts een klein deel is van een groot traject. Wat door velen wordt vergeten, is dat deze webshop zichzelf niet gaat verkopen. De ontwikkelde webshop moet dienen als online verkoopkanaal en daarom zijn de resultaten die deze webshop moet opleveren van groot belang. Het is van belang dat je webshop daarom goed aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep en hen ook daadwerkelijk bereikt.

Dit kun je verwezenlijken door middel van de volgende onderdelen:

  • Websitebezoekers aantrekken door middel van zoekmachine marketing (SEM):
  • Conversion Rate Optimization (CRO): Websitebezoekers omzetten naar klanten
  • Website inrichten op basis van behoeften doelgroep (AB-testen)
  • Naamsbekendheid creëren
  • Bedrijfsprocessen optimaliseren (CPQ)

Ontwikkel op basis van klantgedrag in plaats van aannames

Het is logisch dat er veel aandacht uitgaat naar het bouwen van een webshop. Dit is ten slotte het visuele visitekaartje van je online bedrijfsomgeving. Achter de schermen vinden echter veel meer werkzaamheden plaats dan alleen de bouw van je webshop. Deze werkzaamheden zijn in het eerste opzicht niet direct visueel, maar dat betekent niet dat ze minder belangrijk zijn. Dit is precies waar veel ondernemers de plank misslaan. Zij zijn eindeloos bezig met het perfectioneren van de ideale webshop zonder live te gaan. Zij houden alleen rekening met het visuele aspect (de webshop) waardoor ze de werkzaamheden die op de achtergrond plaatsvinden vergeten.

Stop niet te veel tijd en geld in het ontwikkelen van een webshop die volgens jouw aannames aan alle eisen voldoet. Doe in plaats daarvan onderzoek naar het klantgedrag van je doelgroep en ontwikkel je webshop op basis van deze resultaten. Dit onderzoek betreft een proces dat blijft lopen waardoor de webshop constant geoptimaliseerd dient te worden, deze is dus eigenlijk nooit af.




Verspil geen tijd en ga live!

Je kunt beter met minimale kenmerken al live gaan met je webshop zodat je het gedrag van je huidige website bezoekers kunt bestuderen. Door klantgedrag te meten kun je als het ware door de ogen van de doelgroep kijken en zie je in wat er echt toe doet. De resultaten uit deze metingen kun je uiteindelijk door ontwikkelen naar aanpassingen in je webshop. Zo zijn aannames verleden tijd en richt jij je website het effectiefst in. Jouw webshop is succesvol op het moment dat het genoeg website bezoekers aantrekt en overtuigt om daadwerkelijk over te gaan tot aankoop (CRO).


Geïnteresseerd in hoe je jouw webshop winstgevend kunt laten worden? Plan een (virtueel) kopje koffie in en bekijk wat BEpic voor jou kan betekenen!






Valentijn van Tongeren
Operations manager

Als je vragen hebt kan je contact met mij opnemen van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 18:00