Laat klanten zelf hun offerte maar maken


Met een CPQ (Configure Price Quote) oplossing kan een klant zelf het optimale product samenstellen en configureren.

Wil je ook gratis leads ontvangen?






Dankjewel, we nemen binnen 24u contact op.
Oops er ging iets mis, probeer het opnieuw.

Bespaar tijd met geautomatiseerde offertes

Moderne productielijnen zijn ontzettend flexibel. Het was nog nooit zo eenvoudig om maatwerk te leveren voor grote groepen klanten tegelijk. Als leverancier heb je volop mogelijkheden om naadloos aan te sluiten op de wensen van je klant. Of om te verbreden naar nieuwe doelgroepen. Fantastisch natuurlijk, maar het verkoopproces wordt wel een stuk ingewikkelder. Er zijn zoveel mogelijkheden dat de klant het overzicht kan verliezen. En een offerte maken voor al die specifieke keuzes, is een tijdrovende klus.
Vraagstuk:

Serenco, leverancier van gereedschapswagens

In een gereedschapswagen berg je gereedschap overzichtelijk op in lades. Ideaal voor in een autogarage, maar ook een keukenmonteur, timmerman en fietsenmaker zullen er veel plezier van hebben. De vraag is: hoe breng je dit product aan de man? De mogelijkheden zijn eindeloos en zo ook de wensen van je klant. Zet je een standaard gereedschapswagen in voor de totale markt, of kies je voor segmenteren per doelgroep? Of ga je voor 100% maatwerk en mag elke klant zelf de inhoud van zijn gereedschapswagen samenstellen?

Is dit een vraagstuk voor marketing of voor sales?

Een verkoper wil goede leads waarmee hij bij de juiste klanten aan tafel komt. Hij wil gericht kunnen adviseren over producten en de klant begeleiden in zijn aankoopproces. Marketing richt zich op bestaande en nieuwe doelgroepen. De marketeer speelt in op specifieke behoeftes en probeert zo leads te genereren voor de salesafdeling. In een ideale situatie werken marketing en sales samen en versterken ze elkaar. Flexibiliteit in de productielijnen helpt daarbij, maar vraagt wel om een andere oplossing aan de voorkant van het klantcontact.

Slim en snel maatwerk leveren met CPQ

De oplossing voor een geïntegreerde aanpak in marketing en sales is wat ons betreft CPQ. Dat staat voor Configure-Price-Quote: een online configurator waarmee de klant zelf zijn product samenstelt. Hij kan zelf aanklikken wat hij wil hebben en het systeem houdt rekening met de mogelijkheden en met de consequenties van een keuze. Bijvoorbeeld: wanneer een klant in de configurator kiest voor een dak vol zonnepanelen, kan hij daarna niet meer kiezen voor een dakraam in datzelfde dak.

Oplossing

Voor Serenco ontwikkelden we een configurator waarmee de klant zelf zijn kar kan inrichten. Hij kan kiezen uit voorgedefineerde inlays. Deze inlays zijn gesorteerd en gegroepeerd op marktsegment, zodat iedereen zich thuis voelt. Als de kar vol is, of het budget overschreden, krijgt de klant volledig geautomatiseerd een offerte in zijn mailbox.

Het resultaat

Een doorlopen CPQ-proces is een warme lead voor de sales afdeling. De verkoper heeft inzicht in de wensen en het budget van de potentiële klant. Tegelijkertijd geeft het de marketeer een inkijkje in veel gekozen opties, wensen waar nog geen aanbod voor is en wellicht ook in nieuwe doelgroepen. En ook de klant is blij, want hij heeft meteen inzicht in het kostenplaatje. Kortom, met CPQ hebben marketing én sales een krachtige tool te pakken!

Meer weten over CPQ en de combinatie met eCommerce?