Laat de klanten zelf hun offerte maar maken!

Bespaar tijd met geautomatiseerde offertes

Moderne productielijnen in de maakindustrie zijn ontzettend flexibel en kunnen volledig aangepast worden aan de wensen van de klant. Dit geeft u als leverancier mogelijkheden om nog beter aan te sluiten bij uw doelgroep of juist verbreden naar nieuwe doelgroepen. Tegelijkertijd maakt dit het verkoopproces ook een stuk ingewikkelder.
Er zijn zoveel opties en mogelijkheden waardoor het maken van een offerte flink wat tijd kost.

 

Als voorbeeld; een leverancier van gereedschapswagens. Deze karren zijn enorm handig, omdat al het benodigde gereedschap keurig, overzichtelijk opgeborgen is in een aantal lades. Je kunt de gereedschapswagen gebruiken in een garage, maar ook als handige set voor de klusjesman op kantoor. Toch zal de inhoud op kantoor anders zijn dan in een auto garage of weer anders bij een fietsenreparateur. Mogelijkheden lijken eindeloos. Moeten we nu breed inzetten of toch segmenteren per marktsegment?

 

Is dit een vraagstuk voor marketing of voor sales? 

Goede vraag! Voor verkopers is actieve verkoop steeds lastiger. Goed gekwalificeerde leads zorgen dat de verkoper zich het beste kan plaatsen in de rol waar hij goed in is, namelijk adviseur van zijn producten. Marketing is op zoek naar nieuwe doelgroepen en probeert interesse te wekken bij deze doelgroep; door in te spelen op een specifieke behoefte en zo leads te genereren voor verkoop.

 

CPQ als oplossing.

CPQ staat voor Configure-Price-Quote. De klant kan middels een online configurator de gewenste offerte zelf in elkaar “klikken”. Het resultaat is een warme lead voor afdeling verkoop en tegelijkertijd geeft het gebruik van de CPQ aan marketing een kijkje in de wensen van de doelgroep en wellicht bieden zich ook nieuwe doelgroepen aan waar we nog niet aan hadden gedacht.
Onze gereedschapswagen leverancier heeft een configurator waarmee de potentiële klant, zelf de kar kan inrichten met voorgedefineerde inlays. Deze zijn overigens keurig gesorteerd en gegroepeerd op marktsegment zodat iedereen zich thuis voelt. Als de kar vol is of het budget is overschreden dan kan de klant een offerte volledig geautomatiseerd laten mailen.
Resultaat is een warme lead voor verkoop en nieuw inzicht voor marketing.

 

Wil je nu meer weten over CPQ, over de mogelijke combinaties met eCommerce of heb je een heel andere vraag?