Standaardiseer je producten en start met e-commerce!

Mede door de komst van het corona-virus vragen steeds meer maakbedrijven zich af wat een online omgeving voor hen kan betekenen. Daarnaast zien zij dat steeds meer concullega’s producten online aanbieden, maar hoe kun je hier als maakbedrijf nu op inspelen?

Product standaardisatie voor maakbedrijven

De meeste maakbedrijven focussen zich op het leveren van klantspecifieke producten oftewel maatwerk. Zij kijken met een jaloerse blik naar leveranciers die hun producten online kunnen aanbieden. Daarnaast zien zij de resultaten die andere bedrijven boeken met online verkoopkanalen. Veel maakbedrijven weten echter niet hoe zij dit zelf aan kunnen pakken. De meeste opdrachten die zij uitvoeren zijn maatwerk. Dat kun je niet online aanbieden denken zij, maar is dat altijd waar?

Het online aanbieden van producten hoeft niet altijd een webshop te zijn, een warme lead is vaak minstens zo interessant. Standaardisatie is vaak een eerste stap naar een online catalogus. Veel van onze klanten komen met vragen zoals:
- Kan ik een klein deel van mijn assortiment online verkopen via een webshop?
- Kan ik een totaal andere markt vinden voor mijn product?
- Kan ik leads genereren met een online catalogus?

Het standaardiseren van producten biedt hiervoor een oplossing. Maakbedrijven hebben veel te maken met terugkomende orders die ze kunnen onderverdelen in categorieën. Binnen deze categorieën kunnen klantspecifieke producten gestandaardiseerd worden waardoor ze geschikt zijn voor online verkoopkanalen. Hieronder worden twee mogelijke online verkoopkanalen nader toegelicht:

Met een webshop kun je zowel nieuwe klanten als bestaande klanten bedienen. Bestaande klanten kunnen gemakkelijk herhalingsaankopen plaatsen met unieke inloggegevens en nieuwe klanten worden middels de webshop aangetrokken. Voor maakbedrijven is een webshop de makkelijkste manier om te experimenteren met e-commerce. Veel maakbedrijven starten een webshop onder een andere handelsnaam waardoor ze vrij kunnen experimenteren zonder risico’s. Klik op de knop hieronder om te lezen waarom je als maakbedrijf juist nu moet starten met e-commerce.


Tegenwoordig zie je dat maakbedrijven ook steeds meer inzetten op configurators. Configurators kunnen gebruikt worden als hulpmiddel voor salespersoneel, maar het ultieme doel van maakbedrijven is een configurator voor eindgebruikers. Op deze manier kan de klant haar ideale product op elk gewenst tijdstip zelf samenstellen door verschillende componenten aan elkaar te koppelen. Klik op de knop hieronder om meer te lezen over de mogelijkheden van configurators.



Het online aanbieden van standaardproducten zorgt niet alleen voor een extra verkoopkanaal, maar het draagt ook bij aan het automatiseren van bepaalde verkoopprocessen. Op deze manier wordt de binnendienst ontlast, ontvangt de klant direct een offerte en zullen fouten in het verkoopproces verminderd worden. Het automatiseren en standaardiseren van deze verkoopprocessen zorgt uiteindelijk voor zowel tijd- als kostenbesparing.

Ontdekken of er standaardisatiemogelijkheden zijn voor jouw maatwerkassortiment? De specialisten van BEpic staan klaar om te sparren over de onlinemogelijkheden van jouw organisatie!